Foto: Hartversuskoppie, modellen: Dochter Kelly (1990) & Moeder Connie (1960)
Copywriting

Ode aan de generatiekloof


Ieder kind heeft het wel eens gezegd: “Later ga ik het anders doen dan mijn ouders.” Nu we zelf ouder zijn, ontdekken we dat er kwesties zijn waar onze (klein)kinderen anders tegen aan kijken. Het is de generatiekloof die aan beide kanten onbegrip opwekt. Wat zijn de verschillen en hoe gaan we hier mee om?

Digitaal boven traditioneel
Waarom moeilijk doen als het binnen één muisklik kan? Millennials zijn opgegroeid met techniek. Hun wieg stond bij wijze van spreken naast de nieuwe pc, waar ze even later hun keersommen op oefenden. Voor babyboomers kan het internet dan wel een stuk onbegrijpelijker zijn, maar ondertussen volgen onze kinderen de ene nuttige online tutorial na de andere. Hiermee leren ze over de meest uiteenlopende onderwerpen.

Flexibiliteit boven zekerheid
Op digitaal gebied zijn de millennials echte doorpakkers. Thema’s als trouwen, een vast contract of een hypotheek zijn daarentegen nog ver van hun bed. Dat wil niet zeggen dat het nooit zal komen. Het komt gewoon later. Het heeft zeker te maken met de periode waarin de millennial op de arbeidsmarkt komt. De stijgende huizenprijzen van tegenwoordig zorgen er voor dat velen zich beperken tot een huurwoning. Daarnaast worden ze bovenal gelukkig van het idee te kunnen gaan en staan waar ze willen. Ook tijdens het zoeken naar een baan staat hun unieke zelf voorop. Schikken naar het DNA van een bedrijf is passé. Er moet een klik zijn, anders zijn ze zo weg. Jobhoppers zijn niet per se altijd ontevreden, maar zien kansen om zich door te ontwikkelen. Hoewel het gros blijft kiezen voor een dienstverband, is het aantal ondernemers en zzp’ers de laatste tijd sterk gestegen. Er heerst een start-up cultuur.

Zingeving boven geld
In de tijd van de babyboomers lagen de prioriteiten duidelijk ergens anders. Na de oorlog draaide alles om de wederopbouw en lagen banen voor het oprapen. Hoewel mensen toendertijd veel geluk hadden op materieel vlak, bleef dit op immaterieel vlak achter. Ze richtten zich op snel geld in plaats van de wijsheid van het hart. Dit besef kwam pas tijdens de financiële crisis in de jaren 80. Millennials besluiten het anders aan te pakken. Ze willen werk doen van betekenis, waarmee ze verschil maken. En ja, dat tussenjaar waarin je je (klein)kind backpackend naar Australië ziet vertrekken, zal absoluut bijdragen aan de ontdekkingstocht naar henzelf. Om uiteindelijk te kunnen vlammen met datgene waar ze goed in zijn.

Opvallend is dat de babyboomers en millennials op bepaalde vlakken ook op elkaar lijken. Ze strijden voor dezelfde rechten, denk aan vrijheid van meningsuiting en gendergelijkheid. Het zijn beide vooruitstrevende generaties, in tegenstelling tot de tussenliggende ‘generatie X’ en de wat behoudende ‘generatie Z’ van nu. Zou die zogenaamde generatiekloof dus slechts een verbeelding zijn van de enorm veranderlijke wereld waarin we leven? Zolang we moeite blijven doen om ons in elkaar te verdiepen, dan komt het helemaal goed!