Ontwerp: Studio Boot

Theater Het speelhuis


Het splinternieuwe theaterseizoen ‘19/’20, verpakt in deze toffe brochure. Met dans, muziek, toneel en cabaret biedt het Helmondse Speelhuis een gevarieerd en inspirerend aanbod. Aan Hartversuskoppie de eer om zo’n honderd theatervoorstellingen te presenteren in om en nabij 400 tekens per tekst. Hieronder een greep uit de shortcopy die ik met veel plezier schreef voor Theater Het Speelhuis.

www.theaterspeelhuis.nl

Situatie gewijzigd



Datum: 23/09/2019
Naam artiest: Theo Maassen
Titel voorstelling: Situatie gewijzigd

Theo Maassen is een witte heteroseksueel van middelbare leeftijd. Dus moet hij tegenwoordig sowieso zijn bek houden. Bloedirritant, vindt Theo. In zijn tiende solovoorstelling ‘Situatie gewijzigd’ houdt Maassen een ongemakkelijke maar hilarische monoloog over de opkomst en ondergang van de witte man. Het is een spijtbetuiging, een ode, een donderspeech, maar vooral een laatste stuiptrekking.

Casablanca



Datum: 25/10/2019
Naam artiest: Ellen ten Damme
Titel voorstelling: Casablanca

Ellen en The Magpie Orchestra gaan ‘en route’. Na haar successhow ‘Paris-Berlin’, zoekt Ten Damme het nu zuidelijker. Exotische, spannende ontmoetingen op weg naar Casablanca leveren de prachtigste Franse liederen op. De grote woestijn nadert, de benzine raakt op; of ze ooit aan zal komen is nog maar de vraag. ‘Casablanca’ brengt een ode aan chansonniers uit de vorige eeuw met een vleugje Arabique!

Romeo & Juliet



Datum: 21/03/2020
Naam artiest: The Royal Moscow Ballet
Titel voorstelling: Romeo & Juliet

The Royal Moscow Ballet gaf afgelopen twee seizoenen een indrukwekkend visitekaartje af met ‘The Sleeping Beauty’. Reden genoeg om het gezelschap weer naar ons land te halen. Dit keer met de hartstochtelijke balletklassieker ‘Romeo & Juliet’. Op muziek van Prokofjev levert choreograaf én solist Anatoly Emelianov een haast perfect huwelijk tussen dramatische muziek en magistrale dans af.

Koorts



Datum: 25/01/2020
Naam artiest: Ali B
Titel voorstelling: Koorts

Hoofdtekst:
Dat Ali B naast rapper, jurylid bij The Voice en gevierd televisiemaker ook als theaterman stevig aan de weg timmert, zal niet veel mensen zijn ontgaan. Ali is nog lang niet uitgepraat. In ‘Koorts’ schept hij nieuwe kansen. Als begin van de genezing. Nu de verkiezingskoorts is gezakt, steekt Ali zijn thermometer in de bilspleet van de Nederlandse maatschappij. Bent u benieuwd naar de uitslag?

Sorry Baby



Datum: 19/02/2020
Naam artiest: Stefano Keizers
Titel voorstelling: Sorry Baby

Hoofdtekst:
Stefano Keizers is een gekke kunstenaar. Althans, zo noemt hij het zelf. Na zijn opmerkelijke verschijning in televisiequiz De Slimste Mens, maakte Keizers een overrompelend cabaretdebuut. Hij is een briljant ontregelaar die zijn publiek tart, sloopt en op het verkeerde been zet. En nu zegt de cabaretier ‘Sorry Baby’. Sorry dat hij bestaat, dat hij er nooit voor je was en dat je hem hebt leren kennen.

Monopoly



Datum: 24/10/2019
Naam artiest: Nabil Aoulad Ayad
Titel voorstelling: Monopoly

Hoofdtekst:
In ‘Monopoly’ stelt multitalent Nabil de vraag: maakt geld gelukkig, gemeen, gemakzuchtig of gewoon gek? Één ding is zeker: uitgroeien van drop-out uit een bijstandsgezin naar kampioen Human Beatbox en succesvol stand-up comedian, doen maar weinig mensen hem na. In een eigen Monopoly van pianospel, zang en typetjes vertelt hij een prachtig verhaal over hoe zijn zwakte uiteindelijk zijn kracht werd.

‘Brainwashdance’ out now



Artwork: Jordie Rovers


[NL]
In hun nieuwste single ‘Brainwashdance’ schetst Hypergoods een cynisch beeld van de tijd waarin we leven. Ogenschijnlijke perfectie is de norm, we geloven in maakbaarheid en we volgen de ene viral trend na de andere. Een generatie die verzeild raakt in een ‘Brainwashdance’, we dansen allemaal dezelfde dans, op zoek naar onze unieke idealen.

[EN]
In their latest single Brainwashdance, Hypergoods present an answer to the curious time we live in. What a time to be alive: perfection seems to be the norm, we create our own universe by manipulating realities and we are constantly exposed to viral trends. This is about a generation that gets stuck in a ‘Brainwash dance’: we all dance the same rhythm in search for our own unique ideals.

‘Virus’ out now



Artwork: Jordie Rovers


[NL]
In hun nieuwste single ‘Virus’ streeft Hypergoods naar een utopie. De hele wereld wordt besmet met het positiviteitsvirus. Maar wij mensen geven niet zomaar over. Verward vragen we ons af: Duurt dit geluksgevoel voor even? Moet het stoppen of is het juist een begin van iets beters?


[EN]
In their latest single Virus, Hypergoods aims for an utopia. The whole world gets infected by a love virus. But we’re not here to surrender though. Confused are we wondering: Is this is a simple infatuation or is it a start from a richer life?


‘MOVES’ out now



Artwork: Jordie Rovers. Foto: Miranda Gashi


[NL]
In MOVES stapt Hypergoods in een andere dimensie. Met deze zomerse plaat krijg je spontaan zin in om je kleren uit te trekken en verder te dansen op je blote voeten. Na een bijzondere ontmoeting met Belgische producer Mathieu Grillo, komt Hypergoods erachter dat er maar één codewoord is: go! 


[EN]
In their latest single ‘MOVES’, Hypergoods undergoes a transformation. This summer track makes you feel like taking off your clothes and start dancing barefoot. After an encounter with Brussels producer Mathieu Grillo, Hypergoods cracks the password: go!


www.hypergoods.nl

13x spullen die we vroeger massaal meenamen met kamperen - Blijtijds


Kampeerspullen van vroeger. Kennen we ze nog?www.blijtijds.nl



Kamperen. Voor de een is het jeugdsentiment, de ander heeft er een bloedhekel aan. Toch gaan zo’n 3,5 miljoen Nederlanders nog elk jaar op vakantie met een tent, caravan of camper. Sterker nog, kamperen wordt weer helemaal hip. Bij Blijtijds krijgen we er warme nostalgische gevoelens van en blikken we nog eens terug op wat we allemaal meesleurden naar Frankrijk, Spanje of Italië. Hilarisch!

1. Casettebandjes

Het dashboardkastje van de auto werd gevuld met cassettebandjes met de meest uiteenlopende muziek van Jantje Smit tot aan Elvis Presley. Die muziek werd vervolgens later bestempeld als ‘vakantiemuziek’.

2. Tina en Donald Duck

En vele andere strips. Je zat zo in de verhalen dat je haast uit de auto getrokken moest worden als er een eet- of plaspauze langs de snelweg werd ingelast.

3. Dakkoffer

Als er in de kofferbak en tussen en onder onze voeten niks meer bij gepropt kon worden, gingen we vrolijk door boven óp de auto. Het liefst namen we ons hele huis mee. Waarom gingen we ook alweer op vakantie?

4. Wegenkaart

Thuis stippelden we met gekleurde pen op de wegenkaart de route uit van deur tot tentrits. Vervolgens zat je als bijrijder met een nog uitgebreidere routekaart de juiste weg naar de camping te zoeken.

5. Pindakaas en hagelslag

Want bij de enorme Franse hypermarches was het aanbod niet compleet (en Hollands) genoeg.

6. Smac

Zo’n ‘smerig’ vierkant blikje met vlees dat je kon openen met een sleuteltje dat aan de onderzijde van het blik bevestigd was.

7. Vishengels en schepnetten

Zodat je met je vader bij het meertje verderop kikkervisjes, forellen of karpers kon gaan vangen. En als je moeder dan de campingkoelkast opentrok, stond er een bakje maden tussen de andere etenswaren.

8. Een reeks aan reisspellen

Stok kaarten, Rummikub, Achterbankbingo, Yahtzee, Mikado, Kwartet. Welke zijn we nog vergeten? En als je moeder of broertje niet meer wilde meedoen, vroeg je heel verlegen je buurmeisje.

9. Knijpkat

Zonder knijpkat of zaklamp was er gewoon geen beginnen aan kamperen.

10. Gasstel of later ‘skottelbraai’

Op de camping waren de rollen omgedraaid en stond je vader het eten te bereiden.

11. De plasemmer

Voor als je geen zin had om ’s nachts met je volle blaas in je pyjama nog 300 meter naar de douchegebouwen te moeten lopen.

12. Badminton

En dan de wind óf de scherpe zon de schuld geven voor het niet raken van de shuttle.

13. Toiletrol

Tot slot ontbraken zelfs de nodige rollen wc-papier niet tijdens het grote kampeeravontuur. Halverwege de vakantie op? Dan kocht je de zachtroze vakantievariant.

www.blijtijds.nl





11x de leukste Nederlandse dialectwoorden - Blijtijds


www.blijtijds.nl



1. Skottelslet

Nee hoor, het heeft niks te maken met een oneerbiedige benaming voor een losbandige vrouw. Sterker nog, in Brabant is het een voorwerp dat iedereen bijna dagelijks gebruikt: een vaatdoek.

2. Huulbaessem

In het omliggend gebied van Groesbeek (vlakbij Nijmegen) worden de Groesbekers ook wel ‘baessembinders’ genoemd, omdat mensen vroeger van takken in het bos bezems maakten. Daar kwam een eind aan toen er een elektrische fabrieksbezem op de markt kwam: de huulbaessem, oftewel de stofzuiger.

3. Lamaketalanka

Zeeuwen zijn koning in het aan elkaar plakken van woorden tot een onverstaanbare brei. Een beetje alsof het plotseling vloed wordt. ‘Lamaketalanka’ klinkt meer als een onbewoond eiland in de Stille Zuidzee, maar eigenlijk wil een Zeeuw er gewoon mee zeggen: ‘Laat maar, ik heb het allang.’

4. Sjöddeköl

Zit je op een terras in Maastricht en hoor je je buurman roepen: ‘Bah, wat ‘ne sjöddeköl sjinke ze hej!’ dan kun je overwegen om te verkassen naar een ander terras. Sjöddeköl betekent namelijk slappe koffie. En dat moeten we niet hebben! We vonden dit woord op de Facebookpagina van ‘Visit Maastricht’ waar ze iedere week een ander woord uit het Maastrichtse dialect delen.

5. Gebbetje!

Gebbetje is het Amsterdamse woord voor ‘grapje’. Bedenk er een ondeugend Amsterdams straatjochie bij, en het beeld is compleet. Het woord is afgeleid van het werkwoord ‘gabben’, dat plagen of gekheid maken betekent.

6. Kaassie

De stad Rotterdam staat bekend om zijn nuchtere insteek en harde werkersmentaliteit. Dus het komt nogal eens voor dat een klusje geklaard is, en dan zegt men: Da’s Kaassie. Dan is het dik voor mekaar!

7. (Agtelijke) glittergladiool

Het Utrechtse stadsdialect klinkt zo plat, dat veel mensen betwijfelen of niet gewoon ordinair is. Als ze in Utreg spreken over een glittergladiool, bedoelen ze daar een discobezoeker mee.

8. Kop verkeerd staan

In Twente winden ze er geen doekjes om. Als bijvoorbeeld iemand chagrijnig is, dan zeggen Twentenaren: hij heeft echt de kop verkeerd staan.

9. Kraomschudden

In de tijd waar het de normaalste zaak van de wereld is om je grote liefde online tegen te komen, zou het natuurlijk zomaar kunnen zijn dat je (klein)dochter thuiskomt met een leuke knul of meid uut Drenthe. Dus, wil het toeval dat je in de toekomst daar op kraambezoek, zeg dan dat je gaat ‘kroamschudden’.

10. Witte tonnie!


Sommige dingen zullen we nu eenmaal nooit kunnen voorspellen of weten. Als er in Brabant aan een atheïst wordt gevraagd of er leven bestaat na de dood, antwoordt hij met: Witte tonnie! (Letterlijke vertaling: dat weet je toch niet.)

11. Babbelegûchjes


Ga toch weg met je babbelegûchjes, zeggen ze in Friesland wanneer iemand moet stoppen met rare fratsen uithalen of smoezen bedenken. De Friezen zijn een nuchter volk. Wanneer je ‘ja’ zegt, moet je ook ja doen.

Ode aan de generatiekloof



Fotografie: Hartversuskoppie
Modellen: Dochter Kelly (1990) & Moeder Connie (1960)



Ieder kind heeft het wel eens gezegd: “Later ga ik het anders doen dan mijn ouders.” Nu we zelf ouder zijn, ontdekken we dat er kwesties zijn waar onze (klein)kinderen anders tegen aan kijken. Het is de generatiekloof die aan beide kanten onbegrip opwekt. Wat zijn de verschillen en hoe gaan we hier mee om?

Digitaal boven traditioneel
Waarom moeilijk doen als het binnen één muisklik kan? Millennials zijn opgegroeid met techniek. Hun wieg stond bij wijze van spreken naast de nieuwe pc, waar ze even later hun keersommen op oefenden. Voor babyboomers kan het internet dan wel een stuk onbegrijpelijker zijn, maar ondertussen volgen onze kinderen de ene nuttige online tutorial na de andere. Hiermee leren ze over de meest uiteenlopende onderwerpen.

Flexibiliteit boven zekerheid
Op digitaal gebied zijn de millennials echte doorpakkers. Thema’s als trouwen, een vast contract of een hypotheek zijn daarentegen nog ver van hun bed. Dat wil niet zeggen dat het nooit zal komen. Het komt gewoon later. Het heeft zeker te maken met de periode waarin de millennial op de arbeidsmarkt komt. De stijgende huizenprijzen van tegenwoordig zorgen er voor dat velen zich beperken tot een huurwoning. Daarnaast worden ze bovenal gelukkig van het idee te kunnen gaan en staan waar ze willen. Ook tijdens het zoeken naar een baan staat hun unieke zelf voorop. Schikken naar het DNA van een bedrijf is passé. Er moet een klik zijn, anders zijn ze zo weg. Jobhoppers zijn niet per se altijd ontevreden, maar zien kansen om zich door te ontwikkelen. Hoewel het gros blijft kiezen voor een dienstverband, is het aantal ondernemers en zzp’ers de laatste tijd sterk gestegen. Er heerst een start-up cultuur.

Zingeving boven geld
In de tijd van de babyboomers lagen de prioriteiten duidelijk ergens anders. Na de oorlog draaide alles om de wederopbouw en lagen banen voor het oprapen. Hoewel mensen toendertijd veel geluk hadden op materieel vlak, bleef dit op immaterieel vlak achter. Ze richtten zich op snel geld in plaats van de wijsheid van het hart. Dit besef kwam pas tijdens de financiële crisis in de jaren 80. Millennials besluiten het anders aan te pakken. Ze willen werk doen van betekenis, waarmee ze verschil maken. En ja, dat tussenjaar waarin je je (klein)kind backpackend naar Australië ziet vertrekken, zal absoluut bijdragen aan de ontdekkingstocht naar henzelf. Om uiteindelijk te kunnen vlammen met datgene waar ze goed in zijn.

Opvallend is dat de babyboomers en millennials op bepaalde vlakken ook op elkaar lijken. Ze strijden voor dezelfde rechten, denk aan vrijheid van meningsuiting en gendergelijkheid. Het zijn beide vooruitstrevende generaties, in tegenstelling tot de tussenliggende ‘generatie X’ en de wat behoudende ‘generatie Z’ van nu. Zou die zogenaamde generatiekloof dus slechts een verbeelding zijn van de enorm veranderlijke wereld waarin we leven? Zolang we moeite blijven doen om ons in elkaar te verdiepen, dan komt het helemaal goed!

Hoofdstad Brasserie


www.citystyleguide.com



Ben je ooit het prachtige Hotel De l’Europe in Amsterdam binnengestapt? Nee? Dan weet je waarschijnlijk nog niet dat je er – ook als niet-hotelgast – heerlijk kunt eten. Ik heb het over Hoofdstad Brasserie. De uitdaging van chef-kok is om de multiculturele mix van de stad terug te brengen in zijn kookkunsten. Na een jaar voorbereiding, laat hij ons dit seizoen kennismaken met de traditionele Franse keuken, verpakt in een modern jasje. CityStyleGuide krijgt een voorproefje!

l’Entrée van Hoofdstad Brasserie

Redacteur Elke Donkers bezoekt voor CityStyleGuide dit prachthotel. Het feest begint al aan de deur. Als een dame word ik verwelkomd door de portier van Hotel De L’Europe en mijn jas wordt aangenomen. Ondertussen verwonder ik me over de immense kroonluchters en schilderijen van Rembrandt aan de wand. Na een rondleiding door de lobby, kom ik aan bij de brasserie. Eenmaal daar, val je in een relaxte sfeer. Waar zal ik gaan zitten? Ik kan kiezen voor chef’s table bij de open keuken of een plekje bij het raam. Ik ga voor het laatste. Alleen al het uitzicht op de Amstel en het levendige Muntplein maakt me vrolijk.

Aan de slakken bij Hotel De L’Europe

De eerste vraag die de ober stelt, is welke wijn het mag zijn. Toevallig was ik al op de hoogte van de exclusieve privé wijnkelder van het hotel. Volmondig zeg ik: Jazeker! Doe mij maar een glas rood. Na de eerste slok van mijn cabernet sauvignon wordt de menukaart onder mijn neus geschoven.



De gerechten staan in het Frans vermeld, met daaronder de Nederlandse of Engelse vertaling. Er valt me al meteen een aantal Franse klassiekers op: de uienbouillon, de steak tartare en jawel, l’escargots. Hoewel er nog veel meer lekkers op de kaart staat, besluit ik voor dit rijtje te gaan. Frankrijk, kom maar op! Heel tof is dat de steak tartare live aan tafel wordt bereid, zodat je precies ziet welke ingrediënten er in gaan. Dan wordt het derde gerecht geserveerd. Ineens besef ik me dat ik ’s middags in hartje Amsterdam aan de slakken zit. Top! Tenslotte neem ik nog een kleurrijk toetje met lavendel, vijg en cassis en dan is mijn buikje helemaal vol.

Amsterdamse hotspot

Tijdens de lunch vertelt de chef-kok dat hij nu al bezig is met nieuwe gerechten voor het aankomende seizoen. De gemiddelde prijs voor een hoofdgerecht bij Hoofdstad Brasserie ligt rond de vijfentwintig euro. Voor een tientje meer kun je genieten van een ‘Bib Gourmand’ driegangenmenu. ’s Zomers is overigens ook het terras van Hoofdstad Brasserie geopend en hoort het echt tot dé hotspots van Amsterdam. Genoeg reden dus om eens bij het vijfsterrenhotel naar binnen te gaan!

Waar: Nieuwe Doelenstraat 2-14, Amsterdam
Website: www.deleurope.com